< Zpět k výpisu

Jak vybrat brusle

Pokud Vás má bruslení bavit a přinášet Vám radost, pak je správný výběr bruslí nezbytný. Výběr vhodných bruslí není úplně jednoduchý, ale není to ani žádná věda, přesto v tom mnoho zákazníků chybuje. Jak tedy kolečkové brusle vybrat ?

Předně je potřeba si uvědomit, jaké bruslařské disciplíně se chcete věnovat, dle toho vybíráme konkrétní typ bruslí. Podrobné rozdělení bruslí najdete zde.

V tomto návodu se z větší části zaměříme na výběr in-line bruslí z kategorie fitness, která je nejrozšířenější. Jedná se o běžné brusle určené na rekreační, fitnessové a sportovní bruslení na cyklostezkách. Zároveň si podrobněji jak vybrat bruslepopíšeme technické vlastnosti a parametry jednotlivých dílů.

Pozor ! Veškeré údaje o jednotlivých komponentech níže uvedených jsou sami o sobě orientační. Vždy záleží na celkové konstrukci brusle. Kvalita jednoho konkrétního dílu sama nezaručí dobré jízdní vlastnosti. Nejlepší brusle jsou výborně zpracované jako celek složený z mnoha kvalitních komponentů.

Nejdůležitější faktory pro správný výběr bruslí jsou:

1. Velikost a počet koleček - určuje především rychlost, stabilitu a obratnost.
2. Délka rámu - určuje především obratnost, je přímo uměrná velikosti koleček
3. Kvalita/tuhost boty - určuje stabilitu, přenos energie do odrazu a komfort.
4. Výběr správné velikosti - určuje stabilitu, obratnost a komfort

Dalšími důležitými parametr jsou:jak vybrat inline brusle

1. Kvalita a tvrdost koleček
2. Kvalita ložisek
3. Tuhost rámu

Při výběru můžete přihlednout k těmto faktorům:

1. Uchycení/možnost nastavení rámu 
2. Způsob zavazování/zpracování přezek
3. Výška těžiště
4. Odvětrání boty
5. Váha brusle
6. Výška komínu/předozadní flexe
7. Dostupnost náhradních dílů
8. Zpracování detailů (materiál a kvalita šroubů, preciznost šití, tvar stélky, zapracování tlumení, typ brzdy, druh spacerů atd.)

Kolečka

Velikost koleček

Obecně platí:

Větší kolečka = vyšší rychlost, delší rám a vyšší těžiště > horší obratnost a stabilita. 
Menší kolečka = nižší rychlost, kratší rám a nižší těžiště > lepší obratnost a stabilita.

U dospělých fitness bruslí se používají tyto velikosti koleček:

méně než 80 mm - v současnosti se menší kolečka používají na fitness brusle zcela vyjímečně. Menší velikosti koleček můžeme najít na starších modelech bruslí, speciálních modelech bruslí (freestyle, in-line hokej), dětských bruslích a vyjímečně u nejnižšších modelů fitness bruslí vhodných pro úplné začátečníky.

80 mm - nejnižší modely fitnes bruslí. V současnoti nejmenší běžně používaná velikost koleček u dospělých fitness bruslí. Vhodné pro začátečníky a rekreační bruslaře. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 5. Vhodné pro rekrační bruslení.

84 mm - nižší až střední modely fitnes bruslí. Začátečník až středně pokročilý bruslař. Nejčastěji osazeny ložisky ABEC/ILQ/SG 7. 

90 mm - vyšší modely in-line bruslí. Středně pokročilý až pokročilý bruslař vyhledávající rychlejší jízdu. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 9.

100 mm - rychlé a málo obratné brusle vhodné pro rychlou jízdu a dlouhé vzdálenosti. Vyšší modely in-line bruslí vhodné pro velmi zkušené bruslaře. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 7 nebo 9.

110 mm - rychlé a málo obratné brusle vhodné na rychlou jízdu a dlouhé tratě. Tato velikost se častěji používá na závodní a semi-race brusle. Vhodné pro zkušené bruslaře s dobrou technikou.

125 mm (vždy je rám se 3 kolečky) - v současnoti největší kolečka používaná na fitnesové, sportovní a závodní bruslení. Používají se vždy jen na tříkolečkové brusle. Výhodou je dobrý poměr rychlost/obratnost. Nevýhodou je horší zrychlení oproti menším kolečkům a vyšší těžiště.


Počet koleček

2 kolečka - 2 kolečka se používají u speciálních modelů jako např. nordic brusle (brusle s nafukovacími kolečky vhodné do terénu), kolečkové lyže nebo u aggressiv bruslí.
3 kolečka - 3 kolečka jsou v posledních letech velmi populární pro svůj poměr rychlosti a obratnosti. Díky tomuto osazení je možno použít velká a rychlá kolečka a zachovat krátký a obratný rám. Zároveň se díky tomuto setupu podařilo zvětšít maximální velikost koleček u závodních bruslí na 125 mm ( osazení 4 x 125 mm má již příliš dlouhý rám a v současnoti se pro tuto nevýhodu nepoužívá). Osazení třemi kolečky se používá také u nejmenších dětských bruslí pro snížení hmotnosti a zkrácení rámu vůči malé dětské botě.
4 kolečka - běžně používaný počet koleček zaručující dobrý poměr rychlosti, přilnavosti a obratnosti. Používá se na všechny typy in-line bruslí. Maximální velikost koleček tohoto setu je v současnoti 4 x 110 mm.
5 koleček - 5 koleček můžeme najít u straších modelů závodních bruslí a speciálních modelů zaměřených na downhill (sjezd z kopce) a alpine slalom (simulace alpského lyžování na in-line bruslích).

Nordic brusle - 2 kolečka   Agresivní brusle - 2 kolečka    tříkolečkové brusle   tradiční 4 kolečka  tradiční 4 kolečka   zastaralé 5 kolečkové brusle

Kvalita a tvrdost koleček

Základní rozdělení koleček dle typu bruslí:

Fitness kolečka 
Freestyle/freeskate kolečka
Aggressive kolečka
Speed kolečka (rychlobruslení)
In-line hokejová kolečka
Trekové kolečka (Squad)
Nordic kolečka (nafukovaci nebo PU kola používaná na terénní brusle)

závodní kolečka   fitnesove kolečko   freestylové kolečko    in-line hokejové kolečko    trekové kolečko    aggressiv kolečko

Nejdůležitými parametry koleček jsou:

Materiál koleček
Tvrdost koleček

Dalšími parametry jsou:

profil kolečka
váha
konstrukce středu kolečka

 

 

Materiál

Základním materiálem pro výrobu in-line koleček je polyurethan (PU). Kvalitu koleček pak určují příměsy do PU přidávané. Výsledný materiál kolečka výrazně ovlivňuje kvalitu jízdy a cenu koleček.

Nejlevnější brusle mají kolečka z PVC, takové brusle rozhodně nedoporučujeme ani neprodáváme, protože jsou pro bruslení nevhodná.

U nejvyšších modelů koleček se používá tzv. duální směs. U těchto koleček je vnitřní část PU hmoty z měkčího materiálu, což zajistí lepší přilnavost a odraz. Svrchní část je z tvrdšího PU, který zajistí dobrou valivost a životnost.

Speciální směs PU se dělá pro kolečka určené do deště, která zaručuje dobrou přilnavost i na mokrém povrchu. Cena takových koleček je však poměrně vysoká a používají se převážně pro závodní bruslení.

                  

Kvalita PU směsi koleček určuje:

přilnavost (grip)
valivost (odpor > rychlost)
tlumení nerovností
životnost

Tvrdost koleček

Obecně platí:

Tvrdší kolečko = vyšší rychlost, menší opotřebení, horší přilnavost, horší tlumení nerovností.
Měkčí kolečko = nižší rychlost, větší opotřebení, lepší přilnavost , lepší tlumení nerovností.

     

Označení tvrdosti:

a) nejběžněji používané je označení tvrdosti číslem a písmene A (např. 82 A) - měření se provádí pomocí přístroje durometr, písmeno A označuje jednotky a měří se faktická tvrdost materiálu. U fitness bruslí je běžně používaná stupnice tvrdosti cca od 80 do 87 A a stoupá vždy po jednom stupni. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko tvrdší a vhodnější na rychlejší jízdu.

b) méně časté je označení tvrdosti písmenem F a číslem 0-3 (např. F 3) - Stupnice footprint vznikla z důvodu, že označení PU tvrdosti pomocí durometru neobsahuje všechny proměnné důležité pro kolečkové bruslení. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko měkkčí - F 0 je tedy nejtvrdší a F3 nejměkčí. Jedná se o specifické označení některých výrobců. Zároveň se jedná o specifické označeních konkrétní řady koleček. Kolečka o tvrdosti F1 určené na dráhu budou mít jinou tvrdost a jiné vlastnosti než kolečka F1 určená na asfalt.
Tvrdost se také liší dle použití koleček. Vyrábějí se speciální měkká kolečka na umělé povrchy (in-line hokej, rychlobruslařské dráhy) nebo naopak extrémě tvrdá kolečka vhodná na agresivní styl jízdy.

Orientační převedení tvrdosti koleček určených na asfalt (durometr > footprint):

F0 = 88A
F1 = 86A
F2 = 84A
F3 = 82A

Pozor ! Údaje o tvrdostech jsou orientační a velmi záleží na konkrétní kvalitě koleček. Výrazně dražší kolečko může mít při stejné tvrdosti výrazně lepší vlastnosti. Může se tak stát, že dražší kolečko s kvalitnější směsí o tvrdosti 86 A bude mít lepší přilnavost a pohlcování nerovností při zachování lepší rychlosti a nižší míry opotřebení než levné kolečko s označením tvrdosti 84A.

Profil koleček

Při nákupu koleček můžete také přihlédnou k profilu koleček. Profil jednotlivých koleček se ale spíše liší v návaznosti na konkrétní typ brusle a disciplínu, pro kterou je brusle určena. Zároveň jsou rozdíly v profilu u běžných bruslí malé a tím pro jízdu relativně málo znatelné.

Obecně platí:

širší profil koleček = lepší stabilita a přilnavost, ale nižší rychlost. Z tohoto důvodu se širší profily koleček používají spíše u freestylových a aggressivních bruslí.
užší profil koleček = vyšší rychlost díky menší kontaktní ploše s vozovkou a tím i nižšímu tření. Užší profily se používaji u fitnessových a závodních bruslí.

 

Váha koleček

Váha koleček se řeší spíše u závodních bruslí, semi-race bruslí na dlouhé tratě nebo u modelů, kde je kladen důraz na co nejnižší váhu brusle. U zavodních koleček se tak často můžete setkat i s údajem o váze. U běžných fitness modelů se váha příliš neřeší ani neuvádí.

 

Střed koleček

Střed koleček ovlivňuje především váhu, tvrdost a odraz. U závodních bruslí může lépe konstruovaný střed zajistit lepší odraz a přilnavost. U freestyle bruslí se používá plný střed, který je konstruován tak, aby byl odloný při skocích, dopadech a podobných tricích. Fitness bruslaři střed kolečka příliš neřeší, vliv na jízdní vlastnosti brusle je většinou zanedbatelný.

         

Rám

Délka rámu

Délka rámu výrazně ovlivňuje obratnost brusle, vedení skluzu a stabilitu brusle při vyšších rychlostech. Délka rámu je přímo uměrná velikosti koleček, čím jsou kolečka větší, tím je rám delší. Délka rámu se uvadí v palcích nebo centimetrech.


Kratší rám - lepší ovladatelnost, horší stabilita při vyšších rychlostech.

Delší rám - horší ovladatelnost, lepší vedení stopy a stabilita při vyších rychlostech.

Doporučení je orientační, i s krátším rámem se dá dosahovat vysokých rychlostí a vlastnosti výrazně ovlivňují i ostatní parametry, jako je tuhost rámu, výška těžiště , tuhost boty atd.

Tuhost rámu

Tuhost rámu ovlivňuje především stabilitu brusle (zejména při vyšších rychlostech), přenos energie do odrazu a odolnost rámu. Tuhost je dána použitým materiálem, způsobemmonokonstrukční rám s přemostěním uchycení a technickým zpracováním rámu.

Konstrukce - cílem je dosáhnout vhodného poměru vysoké tuhosti a nízké váhy. Rám však musí mít i určitou flexibilitu. Kvalitnější rámy bývají vyráběny na CNC frézovacích strojích, což zajistí přesné zpracování, bývají však dražší, najdeme proto vždy u vyšších modelů bruslí. Vyšší tuhosti je dosaženo pomocí tzv. mostů, což jsou výztuhy v konstrukci rámu, které zvyšují pevnost.

Vyšší tuhost mívají rámy monokonstrukční (vyrobené z jednoho kusu ve tvaru U - vždy šroubované) oproti rámům tvořeným dvěma pláty integrovanými do spodní časti boty (zpravidla nýtované) . Vždy však záleží na konkrétním typu.

Materiál rámu

a) Plastový rám - plastový rám se používá u začátečnických fitness bruslí a ve vyztužené variantě u aggressive bruslí. Výhodou je nízká cena, váha a dobré tlumení nerovností. Nevýhodou pak nedostatečná tuhost.

U plastových rámů jsou výrazné rozdíly v kvalitě. Plastový rám na dražších značkových bruslí může být odolnější a lepší než plastový nebo kovový rám na levnějších bruslích.

b) Kovový rám - je nejčastěji vyráběn ze slitiny hliníku. Konkretní slitina pak určuje cenu a výsledné vlastnosti. Levnější rámy jsou dělané z měkčích a levnějších kovů, kvalitnější rámy jsou vyrobeny z dražších a pevnějších materiálu jako např. Aircraft aluminium (slitina hliníku používaná v letectví), slitina Al 7005 (93,35%Al, 0,13%Cr, 1,4%Mg, 0,45%Mn, 0,03%Ti, 4,5%Zn, 0,14%Zr) atd. Samotný kovový rám vám tedy kvalitu nezaručí, vždy musíte přihlédnout ke konkrétnímu materiálu a zpracování.

  kovový rám

Magnesium (horčík) - výhodou magnesiových rámů je nižší váha. Rámy jsou však často křehčí a mají nižší nosnost. Vždy záleží na konkrétní slitině.

 

c) Karbonový rám - karbonové rámy se používají jen na nejvyšší modely závodních a freestylových bruslí. Výhodou karbonového rámu je především nízká váha, často se proto používají pro sprinterské disciplíny. Nevýhodou je vysoká cena, nižší nosnost a tuhost oproti nejdražším a nejpevnějším kovovým závodním rámům.

 

Způsob uchycení a možnost nastavení rámu

Dle uchyceni rámu k botě rámy rozdělujeme:

nýtovaný rám - rám složený ze dvou plátů, který je pomocí nýtů nebo osek zapracovaný přímo do spodní konstrukce boty (shell). Výhodou je nižší váha. Nevýhodou je nižší tuhost a ztráta možnosti nastavení pozice vůči botě oproti kvalitním šroubovaným monokonstrukčním rámům.

  

šroubovaný rám - častěji ze používá u sportovních, závodních, agresivních a freestylových bruslí, kde jsou kladeny nároky na vyšší tuhost. Můžeme jej však nalézt i u levnějších bruslí, zpravidla však s rámem s horší kvalitou a tuhostí, který znižuje výhody tohoto uchycení. Výhodou je také možnost přesného nastavení rámu vůči botě. Šroubaované rámy bývají monokonstrukční (vyrobené z jednoho kusu ve tvaru U ) a jsou šroubovány ze spoda přes otvory v rámu (sloty - obr. 2) do boty, ve které je integrovaný otvor se závitem.

       

 

 

Rozteč šroubovaného rámu (montážní uchycení)

150 mm - rozteč používaná u dětský závodních bruslí.
165 mm - používá se u bruslí s menší velikostí koleček (do 84 mm), tříkolečkových a freestylových bruslí a u menších velikostí chodidel.
195 mm - používá se pro větší rozměry koleček 90 mm + a pro větší velikosti chodidel. 
UFS - standardizované uchycení používane u aggressiv bruslí.

U některých rámů se používají dva sloty, pro možnost uchycení na dvě rozteče (např. 165/195 mm)

                  

 

U některých bruslí se můžeme setkat i s jinou roztečí. Zpravidla jde o jednotlivé modely fitness bruslí s nestandardní roztečí.

  

Nastavení rámu

Nastavení pozice rámu slouží k vycentrování nože vůči botě. Tato vlastnost se používá převážně u vyšších modelů šroubovaných rámů. Běžná bývá možnost předozadního a bočního nastavení. Zároveň se dá nastavit i úhel rámu vůči botě díky speciálním klínkům. Nastavení závisí na konkrétních potřebách bruslaře dle jeho stavby chodidla a individuálních preferencí. Aby se dala nastavit předozadní a boční pozice rámu je potřeba mít na brusli a botě podelný a příčný slot (otvor) na šrouby. Podelný slot se nazývá along, příčný across. Sloty na rámu a botě musí jít vůči sobě do kříže.

      

Předozadní nastavení - používá se nejčastějí u závodních bruslí. Výhodou je možnost přesného nastavení těžiště a tím i nastavení ideálního odrazu. Pokud je rám příliš vpředu, nutí k odrazu z předních koleček a přes špičku, což je častý nešvar mnoha bruslařů. Pokud je rám naopak posunut příliš dozadu, může nastat problém s přepínáním šlachy na nártu a holenních svalů.

Boční nastavení - slouží k nalezení správného těžiště bruslaře a přesné osy chodidla. Toto nastavení bývá individuální a můžete jím předejít bolestem holení a chodidel. Správným vycentrováním můžete také zlepšit stabilitu ve skluzu.

Tip! Nejčastější je umístění rámu na patě tak, aby byl střed zadního kolečka vycentrován ve směru achillovy šlachy. V přední pozici se nejčastěji umísťuje rám (přední kolečko) přibližně pod druhý prst (ukazováček) na noze.

Vycentrování pomocí klínků

U některých závodních rámů je možnost použití klínků, které se nasazují jako podložka mezi rám a botu. Klínky se nazývají Pitch control a Stride control. Pomocí klínků se dá nastavit boční a předozadní náklon.

   

Pitch control - umožňuje změnu předozadního úhlu, při kterém je díky klínku buď pata postavena výše než špička nebo obráceně, mírně vyvýšená špička vůči patě. V prvním případě získa bruslař lepší akceleraci. Toto nastavení můžeme vidět u některých závodníků sprinterských disciplín na krátké vzdálenosti. Vhodné pro všechny, kdo preferují dobré zrychlení. Druhý způsob nastavení (vyvýšená špička) se používá na dlouhé vzdálenosti, kdy je bruslař častěji ve vzpřímenější pozici a váha je posunuta častěji na střed rámu a zadní kolečka.

Stride control - klínky umožňující změnu bočního úhlu rámu vůči botě. Rám se tak po použití kosí vůči botě více doleva nebo doprava. Výhodou může být delší skluz a silnější odraz.

  

Bota


Tuhost boty

Tuhost boty je významným a nejčastěji podceňovaným parametrem při výběru bruslí. Má zásadní vliv na stabilitu, komfort a ovladatelnost kolečkových bruslí. Sportovní brusle mají vždy pevnější botu, naopak rekreační brusle bývají měkčí.

Obecně platí:

Tužší bota = lepší stabilita, ovladatelnost, přenos energie, ale nižší komfort
Měkčí bota = horší stabilita, ovladatelnost, přenos energie, ale vyšší komfort, často i lepší odvětrání

     

Výběr správné velikosti

Výběr správné velikosti je velice důležitý !

Bota, která je malá, může způsobovat odřeniny, otlaky, puchýře, bolesti klenby, chodidel apod. V takové brusli pak člověk moc dlouho nevydrží a těší se na to, až brusle sundá.
Naopak větší brusle nenabídne dostatečnou oporu, a to především na hranách a při přenosu síly do odrazu. Bruslař se nemá o co opřít, bude hledat a vyrovnávat balanc bez dostatečné opory a zároveň bude na bruslích šmajdat. V takových bruslích se nedá provést správný odraz ani skluz a bruslení je spíše otrava než zábava.
Jak tedy správně vybrat se dočtete zde.

                     

 

Ložiska

Ložiska výrazně ovlivňují točivost koleček a tím i rychlost a komfort jízdy. 

 

Velikost ložisek

na trhu se vyskytují dvě standardizované velikosti ložisek:

608 (standardní rozměř) - nejčastěji používaná velikost, používá se u více jak 90 % bruslí.

688 (micro ložiska) - používají se vyjímečně především pro snížení váhy bruslí. Nevýhodou bývá nižší životnost. Je potřeba použít kolečka se středem určeným přímo pro tato ložiska.

Sapcery

spacery slouží k přesnému vymezení rozchodu ložisek od sebe. Jakmile máte nepřesný spacer, ložiska se po utažení v měkém kolečku mírně vzpříčí a přestávají se točit. Pro plynulou točivost kolečka jsou spacery nezbytné. Často jsou prvotní příčinou ztáty točivosti koleček po utažení šroubů v rámu. Standardně se používají dva druhy spacerů dlé šířky šroubu:

Spacer 6.2 mm - spacer ve tvaru"trubičky" procházejícíc středem ložiska a zužujícíc její střed na užší typ šroubu (cca 6 mm). Používá se u osek s protikusem, většinou u fitness bruslí, typické např. pro fitness brusle K2. Tyto užší spacery se dělají i ve zkrázecené variantě s distančními podložkami, které se vkládají mezi rám a botu. Používáno zpravidla v levnějších a starších modelech bruslí.

Spacer 8 mm (širší) - standardní rozměr u většiny bruslí. Je shodný s průměrem středu ložiska, šroub procházi ložiskem a spacer ve tvaru je vložen mezi ložiskami. Pro precizní vycentrování se dělají i různé průměry (10.31 mm,10.35 mm apod.).

Spacery pro microložiska 688 (6 nebo 8 mm) - jsou specifické menší spacery určené do menších microložisek. Dle vnitřního průměru taktéž rozdělujeme t na 6.2 a 8 mm

spacery - různé druhy  zkrácené 6 mm spacer s distančními podložkami  

Kvalita ložisek

Nejdůležitějšími faktory pro kvalitu ložisek jsou:

Materiál ložiska
Přesnost a kvalita výroby
Druh maziva
Druh krytování
výrobce

Dalšími faktory mohou být:

počet kuliček v ložisku
materiál klece fixující kuličky
váha ložiska
označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

 

Materiál ložiska

Základní rozdělení:

Uhlíková ocel (carbon steel) - nekvalitní ložiska používaná v levných bruslích.

Chromovaná ocel (chrome steel) - nejčastěji používaný materiál ložisek. Kvalita je dána i konkrétní jakostí ocele, která ovlivňuje výslednou cenu a kvalitu ložiska.

Nerezová ocel (antikorozní úprava polokeramických a chromových ložisek) - vhodné do deště a vlhkého prostředí

Titanová ložiska - používají se nejčatěji pro disciplíny s vyššímy nároky na životnost a odolnost ložiska (aggressive, freeskate). Málo používaný typ. Zpravidla se dokopují.

Polokermaická ložiska - nejdražší typ ložisek používaný na sportovní a závodní bruslení. Výhodou je, že při kontaktu kovových prstenců s keramickými kuličkami vzníká nižší tření a s tím je spojena i lepší točivost ložisek. Kremické kuličky jsou také lehčí, tvrdší a zpravidla se kombinují s nerezovou ocelí, díky čemuž se dají použít i na bruslení v děštivém počasí.

Na výrobu polokeramických ložisek se nejčastěji používá materiál:

a) Oxid Zirkonný (ZrO2) bílá keramika - kuličky z tohoto materiálu mají 2x-3x vyšší životnost než kuličky kovových ložisek. Zároveň jsou tvrdší než kuličky z černé keramiky, nevýhodou jsou vyšší nároky na přesné domazaní

b) Nitrid křemíku (Si3N4) černá keramika - nitrid křemíku má o 40% nižší hmotnost oproti oceli. Velice nízká hrubost povrchu zvyšuje životnost při opotřebení a snižuje tření oproti kovovým ložiskům. Tato ložiska není nutné pravidelně domazávat, dají se po prvotním promazání použit nasucho, zvyšuje se tím však opotřebení a riziko znečištění.

Celokeramická ložiska - méně obvyklou specialitou jsou celokeramických ložiska, jejich cena je závratna, v kvalitním provedení výrazně převyšují cenu nových kvalitních fitness bruslí. V závodním světě se nejčastěji pro své vlastnoti používají ložiska polokeramická.

 nereznoucí ložiksa - rustproof s odnímatelnou pryžovou krytkou  zapouzdřená ložiksa bez možnosti rozebránípolokeramická ložiska - bílá keramika  napevno naseknutá kovová kytka bez možnosti rozebrání chromovaná ložiska s odnímatelnou kovovou krytkou s C pojistkou 

Kvalita zpracování

Preciznost a technická kvalita zpracování ložiska je důležitým faktorem pro kvalitu ložisek a je dána poctivostí a výstupní kontrolou konkrétního výrobce. Pro přesnost výroby je také používána technická norma ABEC, která však přímo nesouvisí s kvalitou daného ložiska. Podrobnější informace naleznete níže v odstavci - Označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

kuličky z ložiska 

Druh maziva

Veškerá maziva jsou založena na základní teorii o tření a jeho vlivu na opotřebení materiálů.

Mazivo ovlivňuje rychlost, odolnost vůči znečištění, interval domazávání a prodlužuje životnost ložiska. K mazání ložisek se používá:

Olej - díky nejnižší hustotě, způsobuje nejmenší tření, výsledkem je vysoká rychlost, ale menší odolnost vůči znečištění a nutnost častějšího domazávání. Oleje se mohou lišit svou hustotou a složením, které ovlivňuje výsledné vlastnosti. Olejem mazaná ložiska se používají u sportovních a závodních bruslí, u kterých se předpokládá pravidelná údržba.

Vazelína (tuk) - výrazně zvyšuje odolnost vůči znečištění a interval mezi domazáváním. Vazelínou mazaná ložiska se však musí zajet, aby získala požadovanou valivost. Vazelína se často používá na rekreační typy ložisek, u kterých není kladen důraz na údržbu.

Gel - svými vlastnostmi stojí na pomezí mezi vazelínou a olejem. Oproti oleji má vyšší hustotu a tím i lépe chrání ložiska vůči znečištění, stále však dokáže zajistit vysokou rychlost.

Pozor ! Použité mazivo ovlivňuje točivost ložiska. Ložisko mazané vazelínou bude mít po roztočení nižší a kratší točivost, než stejné ložisko mazané lehkým olejem. Není tak pravdou, že dle točivosti ložisek poznáme jejich kvalitu.

     

Viskozita - označuje kluznost maziva. Čím je viskozita nižší, tím je vyšší vazkost, snižuje se tření a zvyšuje se točivost ložiska. Viskozita ale také ovlivňuje přilnavost maziva v ložisku a to, jak dlouho mazivo v ložisku vydží. Vazelína má tak oproti oleji vyšší viskozitu, v ložisku déle vydrží, ale ložisko je díky vyššímu tření o něco pomalejší.

Keramika v mazivu - snižuje teplotu při tření a tím zvyšuje životnost a valivost ložiska při vyšších otáčkách.

Čištění - pokud se budete chtít o ložiska starat a tím prodloužit jejich životnost a udržovat dobré jízdní vlastnosti, je potřeba ložiska pravidelně čistit a mazat. Ne všechny ložiska tuto možnost nabízejí. Možnost čištění je dána způsobem krytování, o kterém se zmiňujeme níže. Pamatujte, že vazelína je na čištění náročnější a jde hůře z ložiska vymýt.

Bezúdržbová ložiska - je zavádějící označení pro ložiska, která jsou hustě mazaná vazelínou a většinou nemají možnost odejmutí krytky. Neznamená to však, že by ložiska měla neomezenou životnost, pouze jsou odolnější vůči znečištění a mohou tak déle vydržet bez jakékoliv údržby. I taková ložiska ale mohou při děšti zareznout, zanést se nečistotami a ani mazivo nevydrží v ložisku věčně. Také počítejte s tím , že takový druh ložisek je zpravidla pomalejší, hustější mazivo totiž zvyšuje tření a tím i snižuje rychlost ložiska. Naopak sportovní a závodní ložiska mají vždy odnímatelné krytování, aby se dala pravidelně čistit a mazat.

 

Druh krytování ložiska (těsnění)

krytka uchovává lubrikant uvnitř ložiska a zabraňuje průniku prachu a bláta.

Základní rozdělení:

Bezkontaktní ložiska (označeny písmenem Z) - ložiska se nedotýkají ochranou krytkou vnitřního prstence ložiska, což zvyšuje rychlost a snižuje tření. Mají vždy kovové krytování. Jejich nevýhodou je horší odolnost vůči prachu, korozi a úniku maziva, výhodou je vyšší rychlost.

Kontaktní ložiska (obvykle označena písmenem S) - krytka se dotýká vnitřního prstence ložiska. Nevýhodou je vyšší tření a s tím spojená nižší rychlost. Výhodou je vyšší odolnost proti nárazům a znečištění. Kontaktní ložiska jsou ideální tam, kde je kladen důraz na dlouhou životnost a minimální údržbu.

Základní značení ložisek dle použitého krytování:

Z - ložiska s jednou kovovou krytkou.
ZZ - ložiska se dvěmi kovovými krytkami.

Kovové krytky jsou buď na ložisku přímo nalisované, pak není možnost je demontovat a ložiska se nedají čistit a mazat (např. ložiska Rollerblade SG nebo nižší modely ložisek označené normou ABEC). Druhou variantou je zajíštění krytky pomocí odnímatelné závlačky. Taková ložiska můžeme po odejmutí krytky čistit a mazat (např. některá ložiska ILQ nebo vyšší modely ložisek ABEC např. BSB)

S - kontaktní typy ložisek (vnitřní kryt se dotýká prstence)
R (rubber) - ložiska s gumovou krytkou.
RS - kontaktní ložiska s gumovou krytkou.
SCRS - speciální gumové kontaktní těsnění zajištující vyšší odolnost proti znečištění.

Gumovou krytku lze u in-line ložisek vždy odejmou a to pomocí špendlíku. Stačí těsnění podebrat u menšího prstence ložiska a krytku páčivým a krouživým pohybem odstranit.

ložiska s neodnímatelnou krytkou, typcká vyseknutími na vnějším okraji krytky odnímatelné poryžové krytování - snadné odejmutí pomocí špendlíku odnímatelné krytování - vnitřní strana otevřená pro snažší domazavání a nižší tření   
Výrobce

Pokud nechcete ložiskům do detailu rozumět, tak je základním předpokladem pro výběr vhodných ložisek výrobce a cena. Ve většině případů skutečně platí, ze osvědčený výrobce nabídne kvalitní ložisko bez ohledu na uvedené označení a normu a naopak, koupě ložisek od neznámého výrobce bruslí bez předchozí porady nebo zkušenosti s daným typem ložiska je risk, bez ohledu na to, jestli je ložisko označené jako ABEC 5 nebo ABEC 9. Stejně tak často platí, že ložiska za 1000 Kč budou kvalitnější než ložiska za 500 Kč, opět bez ohledu na jejich konkrétní označení. Mezi nejznámější výrobce in-line ložisek patří např. Twincam (ložiska ILQ), BSB , Kryptonics, SKF, FAG, Labeda ale i mnoho dalších. Často se také stává, že konkrétní výrobci bruslí zařazují do své nabídky pod svým logem ložiska vyrobená ve velkých nadnárodních ložiskových koncernech. Můžete se tak setkat s ložiksy ILQ vyrobené firmou Twincam, které pod svým logem prodává např. K2 a Tempish nebo s ložisky vyrobené firmou FAG na zakázku pro německý Powerslide apod.

    

Počet kuliček

Většina ložisek na trhu je osazena 7 kuličkami. Můžeme se však setkat i s jiným počtem. Např. Twincam používa do svých ložisek 6 kuliček. Může se také lišti velikost jednotlivých kuliček v návaznosti na šířku, zpracování prstenců, ve kterých kuličky obíhají a váhu ložiska. Jedná se spíše o konstrukční vlastnost. Počet kuliček sám o sobě s kvalitou ložiska nesouvisí.

  

Klec 

Pomáhá udržet valivé kuličky ve správné vzdálenosti mezi sebou, zabránit jejich vzájemnému dotyku a tím omezit tření. Zároveň zajišťuje rovnoměrné rozložení zatížení po celém obvodu ložiska.

Základní rozdělení:

polymerová klec - nabízí dobré kluzné vlastnosti na mazaných ocelových plochách a hladkých površích a přispívají ke snížení tření, vyvíjeného tepla i opotřebení. Také zajišťují dostatečný běh ložiska i při nedostatečném mazání, aniž by došlo k zadření a následným škodám. Díky vyšší ceně se používá u dražších a sportovních ložisek. Polymerová klec se dá z ložiska vyndat, čímž můžeme zajistit důjkladnější, ale pracnější vyčištění.

Kovová klec - je pro své universální vlastnosti a příznivou cenu vhodná do běžných rekračních i některých sportovních typů ložisek. Vedle nejčastěji používané chromové ocele se můžeme setkat i s uhlíkovou ocelí, mosazí atd. Ložiska s kovovou klecí musí být vždy dostatečně namazaná, jinak hrozí jejich zadření.

Váha ložiska

váhu ložiska řeší spíše závodnící a vyznavačí dlouhých tratí. Vliv na celkovou váhu brusle je pro běžného bruslaře zanedbatelný. Váha bývá dána konstrukcí a materiálem.

Obecně k lehčím ložiskům patří polokeramická ložika, micro ložiksa 688 nebo ložiska s menší počtem kuliček či speciální užší konstrukcí prstenců.

Označení ložisek ( ABEC, SG, ILQ, HTO atd.)

K označení ložisek se používá:

1. Technická norma přesnosti ABEC - ABEC je zkratka Annular Bearing Engineering Committee. Tato norma přesně udává jaké odchylky od přesných tabulkově daných rozměrů mohou mít ložiska, aby mohla být označena značkou kvality ABEC. Čím vyšší číslo, tím lepší přesnost výroby. Na brusle se používá označení ABEC 1, 3, 5, 7 a 9.

Pozor ! Norma ABEC neudává kvalitu ložiska ! Je to dáno tím, že se do daného označení nepromítá materiál ložiska, kvalita maziva, matriál klece, počet kuliček, způsob krytování atd. Zároveň není vždy zaručena výstupní kontrola deklarující pravost označení normou ABEC. V praxi se tak stává, že na levných bruslích můžete najít ložiska označená jako ABEC 9 u nichž bude kvalita mizerná a naopak od kvalitního výrobce mohou perfektně sloužit dražší ložiska označené ABEC 5. Porovnávat tak můžeme pouze ložiska od stejného výrobce a ze stejné kolekce. Platí tedy, že ložiska BSB ABEC 9 jsou kvalitnější než ložiska BSB ABEC 3. Naopak ložiska Tempish ABEC 5 a Powerslide ABEC 7 nemá smysl dle označení porovnávat, jelikož kvalita z uvedených údajů není rozpoznatelná.

Swiss - často se také můžeme setkat s označením swiss (swiss original, swiss lite, swiss (WIB). Jedná se ložiska navržená (swiss lite) nebo v lepším případě přímo vyrobená (swiss original) ve Švýcarsku. Taková ložiska přesahují svou přesností normu ABEC. I zde je však rozdílná jakost a záleží na konkrétním zpracování. Můžete se tak setkat s ložisky Swiss lite vyrobenými v Číně za 1300 Kč nebo s swiss original WIB (švýcarský výrobce) za 4000 Kč. Kvalita takových ložisek je pak samozřejmě diametrálně odlišná.

Rustproof - jedná se o označení nereznoucí kovových ložiska určených do deště. Vyrabí je například Twincam. Vždy maji dvě kontaktní odnímatelné gumové krytky (RS, SCRS) a jsou mazaná hustější vazelínou vytěsňující vlhkost a nečistoty.

2. Vlastní označení konkrétních výrobců ložisek - Protože norma ABEC neudává kvalitu ložiska, používají někteří výrobci vlastní označení, které má za úkol přesněji určit kvalitu daného ložiska dle konkrétního označení.

a) ILQ (Twincam USA) - ložiska ILQ jsou vyrobená americký koncernem, který vyrábí také ložiska do motorek, strojírenského průmyslu apod. Sekce určená k použití do in-line bruslí vznikla v Japonsku a nese osznačení ILQ. Ložiska s označením ILQ odkupují od Twincamu různí výrobci bruslí, můžeme se tak setkat s ILQ ložisky prodávanými zanačkami K2, Powerslide nebo Tempish.

U ložisek ILQ platí, čím vyšší číslo za označením ILQ, tím kvalitnější a dražší ložisko. Vetšina ložisek ILQ Twincam má pouze 6 kuliček oproti standardním 7 kuličkám.

 

ILQ 5 - základní typ ložiska, málo používaný. Odnímatelné kovové kryty se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ7 - Používáno do středních a vyšších modelů bruslí. Odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic Plus - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka se závlačkou pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazavání a nižší tření. Polymerová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Pro - Používáno do sportovních a některých závodních modelů bruslí. Odolnější proti nečistotám a úniku maziva díky kontaktnímu gumovému krytování. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazavání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

ILQ -X MR2 - Používáno do sportovních a závodních bruslí. Ložiska vyrobená pro vysoké rychlosti a snížení váhy. Vnitřní prstenec ma širší pruměr než standardní ložiska 608 a kuličky jsou menší. Oproti ostatním ILQ ložiskům obsahují 7 kuliček. Zároveň jsou až o 29 % lehčí než klasická ložiska 608. Standardizovaný vntiřní průměr ložiska je zajištěn distanční vložkou. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená (bez krytky) pro snažší domazavání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

Twincam vyrábí i další typy ložisek. Například polokermaická (BCB) nebo kovová nereznoucí ložiska určená do deště (Twincam Rustproof). Tyto typy jsou však na našem trhu méně rozšířené.

 

b) SG, HTO (Rollerblade) - jedná se o označení ložisek americkou firmou Rolleblade. Najdete je tak vždy jen pod touto značkou. I zde je hlavním důvodem vlastního značení snaha odlišit se od zavádějícího označení ABEC.

SG 3 - používaná do dětský bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 5 - používáno do základních modelů bruslí pro začátečníky. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 7 - používaná do středních modelů fitnessových a freestylových brusích. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 9 - používaná do nejvyšších modelů fitnessovýcha a freestylových bruslí a do základních modelů sportovních bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

HTO Racing - používané do sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka z vnější strany a snadno odnímatelná plastová krytka z vnitřní strany. Polymerová klec. Mazáno vazelínou.

 

c) ostatní značení - na trhu existuje celá řada ložisek se specifickým označením. Typický příkladem jsou ložiska Tempish Hi-Speed TRT 11 nebo Bones Super Reds. Označení pak označuje konkrétní výrobní jakost daného modelu ložisek. V takových případech doporučujeme řídít se konkrétní zkušeností, doporučením od uživatele nebo cenou.

    

Ostatní parametry a detaily 

Způsob zavazovaní a zpracování přezek

Tkaničky - jsou nejčastěji používaný způsob zavazovaní. Výhodou je možnost přesnějšího utažení na konkretním místě a dle konkrétního tvaru nohy (např. více utažená špička vůči nártu). U sporotvních a závodních modelů se používají voskované tkaničky, které lépe drží a nepovolují se, brusle se tak dá na noze bezpečně a pevně zafixovat.

 

Rychlotkanička (speed laces) - jedna se o tkaničku, která je protažena zdrhovadlem a konce jsou nad zdrhovadlem spojeny a integrovány do jednoduchého úchytu. Výhodou může být rychlejší zavázaní. Stačí zatáhnout za spojené konce tkaniček s úchytem, posunout zdrhovadlo dolu a brusle je utažená. Ze zkušenosti je pro dobrou fixaci lepší předně stáhnout tkaničku ve špičce brusle a až poté použít utažení se zdrhovadlem. Zdrhovadlo má pak vždy integrovanou jednoduchou pojistku, která zajistí snadné povolení.

    

Lankové rychloutahovací systémy (K2 Boa, Powerslide ATOP, Fila Q-Fit apod.) - zavázání brusle je nejčastěji zajištěno pomocí ocelového nebo nylonového lanka a kolečka. Otačením kolečka dochází k navíjení lanka a tím i k postupnému rovnoměrnému utažení bruslí. Povolení je zajištěno buď vytažením kolečka směrem dopředu (K2 Boa) nebo otočením kolečka do protisměru (Powerslide, Fila). Výhodou je rychlé, snadné a rovnoměrné dotažení bez použití výrazné síly, snadná možnost dotažení během jízdy a rychlý a jednoduchý způsob povolení. Nevýhodou je vyšší cena, větší riziko poruchy a také rovnoměrné utažení nemusí vyhovovat kadému (např. v případě užší špičky chodidla a vyššího nártu). Můžeme se setkat i s jinými rychlozavazovacími sytémy např. na starých modelech Rollerbladů fungovalo zavazovaní na principu rychloutažení pomocí kladky, tento způsob se již v současnosti nepoužívá.

  

Přezky - zejména u starších a dětských modelů se můžeme setkat s utahovaním pomocí samotných přezek. Tento způsob utažení se dnes používá zřídka zejména kvůli nižší přesnosti a pevnosti utažení.

Suchý zip - vyjímečně se na některém z modelů bruslí objeví suchý zip (K2 The Don, Powerslide PH Reign II apod.)

   

Zpracování přezek

Přezky se používaji k utažení brusle nad kotníkem (častěji plastová přezka), přes nárt (častěji suchý zip), případně k dotažení špičky brusle (suchý zip). Plastové přezky mohou být do konstrukce brusle nýtované nebo šroubované. Šroubované jsou výhodnější z důvodu možné výměny. Bývají však častěji na freestyleových, aggressive a semi-race bruslích, kde je vyšší pravděpodbnost poškození. U Fitness bruslí bývají zřídka. Životnost a odolnost přezek často stoupá s cenou bruslí.

Přezka s ráčnou/micropřezka - používá se častějí u sportovních modelů bruslí. Výhdou je přesné a pevně dotažení.

Přezka auto lock - je nejběžněji používaná přezka. Utažení spočívá v povolení boční páčky, nasunutí přezky do protikusu a následné zajištění pomocí zaklapnutí páčky.

Přezka na suchý zip - jednoduchá přezka na suchý zip, která je do brusle buď nýtovaná nebo přimo všitá. V některých případech je nasazena na kovové očko pro možnost výměny.

          

 

Výška těžiště

Výška těžiště je velmi důležitá pro stabilitu a celkovou ovladatelnost bruslí. Bohužel se jedná o často podceňovaný parametr. Nejdůležitějším faktorem je velikost koleček, čím jsou kolečka větší, tím vyšší je těžiště, čímž se snižuje stabilita a ovladatelnost. Výška těžiště je zavislá na druhém kolečku. Proto se také můžete u některých bruslí setkat s tím, že je druhé kolečko menší než ostatní ( např. 3x 100 + 1x90 mm). Některé brusle zase mají spodek boty mírně vybroušený, aby se dalo těžiště maximalně snížit.

Velmi záleží i na kvalitní konstrukci boty a rámu. Vizitkou kvalitního zpracování je proto minimální prostor mezi druhým kolečkem a botou. Jen tak je zajištěno nejnižší možné těžiště a tím i ideální poměr rychlosti a stability. Provedení s minimálním rozdílem mezí druhým kolečkem a botou je však náročnější na výrobu, najdeme ho proto častěji u dražších bruslí a u zavedených značek. Zvláště u freestylových a závodních bruslí je snaha o snížení těžiště samostatnou kapitolou vývoje. U tříkolečkovích bruslí je výška těžiště zavislá na předním kolečku.

Ukázka zbytečně vysokého těžiště, mezera mezi druhým kolečkem a botou je zbytečně veliká (Fila Matrix 90,obr. č. 1 a 2), naopka u druhého modelu je vidět minimální rozdíl, lepší konstrukce zajistí nižší těžiště a lepší stabilitu (Powerslide Epsilon Pure, obr. 3). U tříkolečkových bruslí zajištuje nízké těžiště minimální rozdíl mez prvním kolečkem a ráme u špičky boty (obr. 4)

 

 

      

Odvětrání boty 

Odvětrání bruslí bývá zajištěno buď prodyšností konkrétní textílie nebo přímímy otvory zajištující  cirkulaci vzduchu. Častěji se řeší u fitness modelů, u sportovních bruslí nebývá priroritou. Přímé odvětrávací otvory bývají nejčastěji integrovány buď do špičky brusle nebo do spodní části boty. Odvětrání je otázkou komfortu, vždy však počítejte s tím, že noha se v bruslích potí, v některých více, v některých méně. Pokud jste na pocení háklivý, můžete k odvětrání přihlédnout při výběru. Pro většinu bruslařů jsou však prioritou výběru jízdní vlastnosti a přesný tvar boty, odvětrání tak bývá příjemným bonusem navíc.

Váha brusle

Jedná se o parametr, který budou řešit spíš majitelé profesionálních závodních a slalomových bruslí a vyznavači dlouhých tratí. K váze však čím dál častěji přihlížejí i běžní rekrační bruslaři, výrobci to vědí, a tak se čas od času na trhu objeví brusle která se chlubí tím, že právě ona je tou nejlehčí bruslí na světě. Typický příkladem odlehčených bruslí z minulosti je například magnesiová fila Plume nebo ultralehká Powerslide Vi flyte. U takových modelů počítejte skutečně s nízkou váhou cca kolem 1200 g na brusli, nevýhodou je pak samozřejmě vyšší křehkost brusle, nižší nosnost a často i nižší živontost koleček, která je dána tím, že kolečka mají pro snížení hmotnosti co nejméně PU hmoty.

Obecně se dá říct, že běžný bruslař pár desítek gramů na brusli příliš nepozná a rozdíl ve váze mezi cenové konkurečními modely nebývá až na vyjímky výrazný. Na druhou stranu pokud má vaše brusle 1800 nebo 1200 gramů, tak už ta noze poznáte, spíše však při akceleraci, sprintech a delších vzdálenostech. Někomu naopak může vyhovat bytelná těžší bota, na které se bruslař více zamaká a brusle něco vydží.

Váha je dána především použitými materiály boty a rámu (karbon,plast, kompozit, hliník,magnesium), technickýcm zpracováním brusle (vyndavací vnitřní bota, uchycení boty a rámu, zpracování skeletové konstrukce boty, robustnost rámu atd.). Podstatné procento z celkové váhy brusle mají také kolečka, záleží tedy i na jejch velikosti.

 

Výška komínu/předozadní flexe

Výška komínu (cuffu) a předozadní flexe je vždy závislá na konkretním bruslařském postoji. Obecně platí, že čím sportovnější postoj, tím nižší komín či měkčí předozadní flexi vyžadujeme. Je to dáno  tím, že sportovní postoj je výrazně více do kolen s ramenami vpředu. Čím častěji tedy jezdíte v tomto postoji, tím nižší potřebujete botu nebo alespoň měkčí flex. Z tohoto důvodu jsou závodní boty nízké. Nízká bota také umožní přesněji vyjet správnou závodní techniku bruslení (vnější oblouk, double push apod.). Všimněte si, že čím má bota větší kolečka, tím je zpravidla nižší komín.

U sportovních bot se proto neobávejte měkké předozadní flexe, tedy pohyblivoti komínu v kloubu boty směrem dopředu a dozadu, je žádoucí, hlavním úkolem cuffu je opora kotníku do stran.

Odlišné potřeby bývají u freestyle a aggressiv bruslí, kde je naopak nutná dobrá opora pro provádění různých triků.

manžeta nebo-li cuff   vysoký a pevný kotník u freeskate bruslí    typicky měkká předozadní flexe u semi-race modelu K2 Radical pro     nízká távodní brusle 

Dostupnost náhradních dílů

Dostupnost náhradních dílů bývá problém častěji u neznámých značek z řetězců, ale i u některých běžných bruslí ze sportu. Nejčastěji bývá problém s brzdou, která se rychle opotřebí a náhradní již není k sehnání (brzda bývá vždy atypická pro konkrétní model bruslí). Často je problém také s atypickými šrouby, které např. při stržení a následném odvrtání hůře shání v konkrétním tvaru. 

Řešení je nákup bruslí ve specializovaných prodejnách  a ověření dostupnost základních dílů již před nákupem.

V naší prodejně držíme velkou část náhradních dílů přímo skladem a jakožto autoriziovaná prodejna jsme schopni zajisti veškeré díly námi prodávaných značek, které jsou pro český trh dostupné.

           

Zpracování detailů (materiál a kvalita šroubů,preciznost šití, tvar stélky, zapracování tlumení , typ brzdy, druh spacerů atd.)

V této kapitole se zaměříme na technické detaily, se kterými se můžete u in-line bruslí bežně setkat. Nijak výrazně neovlivňují kvalitu brusle a jízdní vlastnosti, pro ucelenost informací a lepší orientaci je však lepší je znát.

Konstrukce brusle - shell a cuff

Jedná se o anglické a bežně používané termíny označující skelet boty. tedy pevnou část, do které je integrováná textilní bota. Skelet je u běžných bruslí tvořen dvěmy částmi spojenými kloubem v oblasti kotníku. Hroní část od pohyblivého kloubu nahoru se nazává cuff, dolní shell. Obě části jsou spojeny nýtem nebo šroubem.

Zpracování, materiál a tuhost této konstrukce se výrazně promítá do celkové kvality bruslí !

Shell - je spodní část plastové konstrukce u textilních bot nebo celá spodní část boty od pohyblivého kotníkového kloubu dolu u kompozitové nebo plastové boty.

Cuff - je horní, nejčasatěji plastová manžeta, zpevňující komín brusle od kotníkového kloubu nahoru.

spodní část konstrukce (shell) s vidtelným kloubema horní částí (cuff)spodní část konstrukce shell  horní část konstrukce cuffjak vybrat in-line brusle

Šrouby 

Šrouby upevňující kolečka v rámu se liší svým materiálem a tvarem. Kvalita se může projevit v odlonosti proti stržení, váze nebo životnosti. U bruslí s brzdou se na místě brzdy nachází delší oska.

Dle šířky rozeznáváme dvě standardizované šířky 6 a 8 mm. Dle montáže šrouby dělíme:

singel axels (samostatné osky) - používáno častěji u sportovních modelů bruslí a u monokonstrukčních rámů (speed,freestyle). Jedna se o osky se závitem které jsou šroubovány přímo do rámu, ve kterém je závit. Výhodou je nižší váha a možnost odmontování za pomoci jednoho klíče. Šířka je vždy 8 mm. Mohou se lišit závitem ( M6,M7), materiálem (odlehčený hliník, tvrzený hliník...), hlavou (imbus,torx) nebo kónickým stoupaním hlavy vsazené do rámu.

klasické osky s protikusem - jedná se standardní osky s protikusem, nejčatěji bývají na imbus. Do rámu jsou šroubovány buď proti sobě nebo mají pod hlavou specifický tvar, který přesně zasedne do rámu (K2, Rollerblade), aby bylo možně protikus dotáhnout jen pomocí jednoho klíče.

osa 6mm, osa 8mm a singel osa        K2 osa se čtyřhranem pod hlavou přesně padnoucí do K2 rámu     standardní osa s prtikusem - šířka 8 mm     Rollerblade oska s paprsky pod hlavou přesně padnoucí do rámů RB      samostatná oska se závotem do speed rámu       singel axels se šroubek k brzdě 

Tlumení (shockabsorber)

Do některých modelů je integrovaný takzvaný schockabsorber. Jedna se o gumovou nebo polyurethanovou podložku zajíštující tlumení nerovností, které je integrováno buď přímo do skletu brusle nebo do vložky v brusli. Nejčastěji bývá pod patou, někdy i pod přední částí chodidla.  Primárně se používá u freeskate a aggressiv bruslí k tlumení dopadů při skocích, u fitness bruslí slouží k tlumení nerovností povrchu a tím i pohodlnější jízdě.

Tlumení se da dokoupit i samostatně ke zvýšení komortu vašich bruslí. V naší nabídce je najdete v sekci tuning.

             

 

Brzda

Klasickou brzdu za patou na in-line bruslích najdeme jen u dětských a fitnesových modelů. Specifickou brzdu pak mají trekové a terénní brusle. U všech ostatních typů bruslí se brzda nepoužíva (freeskate, speed, aggressive, semi-race). Počíta se s dostatečnými zkušenostmi a schopností zabrzdit rychle a efektivně bez brzdy. 

Brzda se dá v případě potřeby přendat z pravé brusle na levou. Někteří výrobci mají tvar brzdového špalku standardizovaný , jiní používají více typů dle konkretního modelu. Životnost brzdových špalků se různí a může souviset s cenou nebo výrobcem. Jedná se o běžný náhradní díl, jehož dostupnost by jste měli v případě, že brzdu používáte, vždy předem ověřit. Existuje také tzv. universální brzda, která se montuje na rám, nedá se však namontovat na všechny modely bruslí. 

Výhodou brzdy je poměrně efektivní a snadné zabrždění. Nevýhodou je, že při mnoha manávrech na bruslích překáží, navíc jakmile se bruslař naučí brzdit efektivnějišími kombinacemi (pluh, bogna, powerslide, téčko, obloučky), většinou už se k ní nevrací. Brzda tak má své místo především u rekreačních a fitnesových bruslařu, kteří se pohybují na cyklostezce. Pokud chcete na bruslích zkoušet různé manévry a zajímavosti (sprinty,přešlapování, jízda pozadu apod.), doporučujeme brzdu sundat.

               

Liner (vyndavací vnitřní vložka)

U některých bruslí je podobně jako u lyžáků možnost vyndání vnitřní polstrovné boty (liner). Typickým příkladem jsou hardshell boty s pevnou plastovou skořepinou, ale tuto možnost nabízejí i některé fitnesové modely. Kvalita lineru se výrazně liší dle ceny. Dražší linery mívají výrazně lepší tvar a materiál polstrování, což zajistí výrazně vyšší komfort. Může se lišit i tuhost polstrování, sportovní brusle mají tenčí polstrovaní z hustějších pěn, které zajistí přesnější a efektivnější přenos energie do odrazu. Vyšší modely linerů bývají také často tepelně tvarovatelné.

                         

 

 

 

Nebyly vloženy žádné příspěvky.

Diskuse k článku
Podělte se o doplňující informace nebo se zeptejte na detaily a my vám odpovíme.
položit nový dotaz
Jméno
Email
Vzkaz
Slevy a akce e-mailem
Aktuální slevy a akce do vaší schránky (nebojte se, neposíláme maily každý den)
Uživatelský panel
Přihlašovací jméno
Heslo