< Zpět k výpisu

Poradna - Jak vybrat ložiska

Ložiska

Ložiska výrazně ovlivňují točivost koleček a tím i rychlost a komfort jízdy. 

 

Velikost ložisek

na trhu se vyskytují dvě standardizované velikosti ložisek:

608 (standardní rozměr) - nejčastěji používaná velikost, používá se u více jak 90 % bruslí.

688 (micro ložiska) - používají se výjimečně především pro snížení váhy bruslí. Nevýhodou bývá nižší životnost. Je potřeba použít kolečka se středem určeným přímo pro tato ložiska.

Spacery

spacery slouží k přesnému vymezení rozchodu ložisek od sebe. Jakmile máte nepřesný spacer, ložiska se po utažení v měkkém kolečku mírně vzpříčí a přestávají se točit. Pro plynulou točivost kolečka jsou spacery nezbytné. Často jsou prvotní příčinou ztráty točivosti koleček po utažení šroubů v rámu.

Standardně se používají dva druhy spacerů dle šířky šroubu:

Spacer 6.2 mm - spacer ve tvaru"trubičky" procházející středem ložiska a zužující její střed na užší typ šroubu (cca 6 mm). Používá se u osek s protikusem, většinou u fitness bruslí, typické např. pro fitness brusle K2. Tyto užší spacery se dělají i ve zkrácené variantě s distančními podložkami, které se vkládají mezi rám a botu. Používáno zpravidla v levnějších a starších modelech bruslí.

Spacer 8 mm (širší) - standardní rozměr u většiny bruslí. Je shodný s průměrem středu ložiska, šroub prochází ložiskem a spacer ve tvaru je vložen mezi ložiskami. Pro precizní vycentrování se dělají i různé průměry (10.31 mm, 10.35 mm apod.).

Spacery pro microložiska 688 (6 nebo 8 mm) - jsou specifické menší spacery určené do menších microložisek. Dle vnitřního průměru, taktéž rozdělujeme na 6.2 a 8 mm

spacery - různé druhy  zkrácené 6 mm spacer s distančními podložkami  

Kvalita ložisek

Nejdůležitějšími faktory pro kvalitu ložisek jsou:

Materiál ložiska
Přesnost a kvalita výroby 
Druh maziva
Druh krytování
Výrobce

Dalšími faktory mohou být:

počet kuliček v ložisku
materiál klece fixující kuličky 
váha ložiska
označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

 

Materiál ložiska

Základní rozdělení:

Uhlíková ocel (carbon steel) - nekvalitní ložiska používaná v levných bruslích.

Chromovaná ocel (chrome steel) - nejčastěji používaný materiál ložisek. Kvalita je dána i konkrétní jakostí ocele, která ovlivňuje výslednou cenu a kvalitu ložiska.

Nerezová ocel (antikorozní úprava polokeramických a chromových ložisek) - vhodné do deště a vlhkého prostředí

Titanová ložiska - používají se nejčatěji pro disciplíny s vyššímy nároky na životnost a odolnost ložiska (aggressive, freeskate). Málo používaný typ. Zpravidla se dokupují.

Polokeramická ložiska - nejdražší typ ložisek používaný na sportovní a závodní bruslení. Výhodou je, že při kontaktu kovových prstenců s keramickými kuličkami vzniká nižší tření a s tím je spojena i lepší točivost ložisek. Keramické kuličky jsou také lehčí, tvrdší a zpravidla se kombinují s nerezovou ocelí, díky čemuž se dají použít i na bruslení v děštivém počasí.

Na výrobu polokeramických ložisek se nejčastěji používá materiál:

a) Oxid Zirkonný (ZrO2) bílá keramika - kuličky z tohoto materiálu mají 2x - 3x vyšší životnost než kuličky kovových ložisek. Zároveň jsou tvrdší než kuličky z černé keramiky, nevýhodou jsou vyšší nároky na přesné domazání.

b) Nitrid křemíku (Si3N4) černá keramika - nitrid křemíku má o 40% nižší hmotnost oproti oceli. Velice nízká hrubost povrchu zvyšuje životnost při opotřebení a snižuje tření oproti kovovým ložiskům. Tato ložiska není nutné pravidelně domazávat, dají se po prvotním promazání použit nasucho, zvyšuje se tím však opotřebení a riziko znečištění.

Celokeramická ložiska - méně obvyklou specialitou jsou celokeramická ložiska, jejich cena je závratná, v kvalitním provedení výrazně převyšují cenu nových kvalitních fitness bruslí. V závodním světě se nejčastěji pro své vlastnosti používají ložiska polokeramická.

 nereznoucí ložiksa - rustproof s odnímatelnou pryžovou krytkou  zapouzdřená ložiksa bez možnosti rozebránípolokeramická ložiska - bílá keramika  napevno naseknutá kovová kytka bez možnosti rozebrání chromovaná ložiska s odnímatelnou kovovou krytkou s C pojistkou 

Kvalita zpracování

Preciznost a technická kvalita zpracování ložiska je důležitým faktorem pro kvalitu ložisek a je dána poctivostí a výstupní kontrolou konkrétního výrobce. Pro přesnost výroby je také používána technická norma ABEC, která však přímo nesouvisí s kvalitou daného ložiska. Podrobnější informace naleznete níže v odstavci - Označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

kuličky z ložiska 

Druh maziva

Veškerá maziva jsou založena na základní teorii o tření a jeho vlivu na opotřebení materiálů.

Mazivo ovlivňuje rychlost, odolnost vůči znečištění, interval domazávání a prodlužuje životnost ložiska.

 

K mazání ložisek se používá:

Olej - díky nejnižší hustotě, způsobuje nejmenší tření, výsledkem je vysoká rychlost, ale menší odolnost vůči znečištění a nutnost častějšího domazávání. Oleje se mohou lišit svou hustotou a složením, které ovlivňuje výsledné vlastnosti. Olejem mazaná ložiska se používají u sportovních a závodních bruslí, u kterých se předpokládá pravidelná údržba.

Vazelína (tuk) - výrazně zvyšuje odolnost vůči znečištění a interval mezi domazáváním. Vazelínou mazaná ložiska se však musí zajet, aby získala požadovanou valivost. Vazelína se často používá na rekreační typy ložisek, u kterých není kladen důraz na údržbu.

Gel - svými vlastnostmi stojí na pomezí mezi vazelínou a olejem. Oproti oleji má vyšší hustotu a tím i lépe chrání ložiska vůči znečištění, stále však dokáže zajistit vysokou rychlost.

Pozor! Použité mazivo ovlivňuje točivost ložiska. Ložisko mazané vazelínou bude mít po roztočení nižší a kratší točivost, než stejné ložisko mazané lehkým olejem. Není tak pravdou, že dle točivosti ložisek poznáme jejich kvalitu.

     

Viskozita - označuje kluznost maziva. Čím je viskozita nižší, tím je vyšší valivost, snižuje se tření a zvyšuje se točivost ložiska. Viskozita ale také ovlivňuje přilnavost maziva v ložisku a to, jak dlouho mazivo v ložisku vydrží. Vazelína má tak oproti oleji vyšší viskozitu, v ložisku déle vydrží, ale ložisko je díky vyššímu tření o něco pomalejší.

Keramika v mazivu - snižuje teplotu při tření a tím zvyšuje životnost a valivost ložiska při vyšších otáčkách.

Čištění - pokud se budete chtít o ložiska starat a tím prodloužit jejich životnost a udržovat dobré jízdní vlastnosti, je potřeba ložiska pravidelně čistit a mazat. Ne všechny ložiska tuto možnost nabízejí. Možnost čištění je dána způsobem krytování, o kterém se zmiňujeme níže. Pamatujte, že vazelína je na čištění náročnější a jde hůře z ložiska vymýt.

Bezúdržbová ložiska - je zavádějící označení pro ložiska, která jsou hustě mazaná vazelínou a většinou nemají možnost odejmutí krytky. Neznamená to však, že by ložiska měla neomezenou životnost, pouze jsou odolnější vůči znečištění a mohou tak déle vydržet bez jakékoliv údržby. I taková ložiska ale mohou při dešti zareznout, zanést se nečistotami a ani mazivo nevydrží v ložisku věčně. Také počítejte s tím, že takový druh ložisek je zpravidla pomalejší, hustější mazivo totiž zvyšuje tření a tím i snižuje rychlost ložiska. Naopak sportovní a závodní ložiska mají vždy odnímatelné krytování, aby se dala pravidelně čistit a mazat.

 

Druh krytování ložiska (těsnění)

krytka uchovává lubrikant uvnitř ložiska a zabraňuje průniku prachu a bláta.

Základní rozdělení:

Bezkontaktní ložiska (označeny písmenem Z) - ložiska se nedotýkají ochranou krytkou vnitřního prstence ložiska, což zvyšuje rychlost a snižuje tření. Mají vždy kovové krytování. Jejich nevýhodou je horší odolnost vůči prachu, korozi a úniku maziva, výhodou je vyšší rychlost.

Kontaktní ložiska (obvykle označena písmenem S) - krytka se dotýká vnitřního prstence ložiska. Nevýhodou je vyšší tření a s tím spojená nižší rychlost. Výhodou je vyšší odolnost proti nárazům a znečištění. Kontaktní ložiska jsou ideální tam, kde je kladen důraz na dlouhou životnost a minimální údržbu.

Základní značení ložisek dle použitého krytování:

Z - ložiska s jednou kovovou krytkou.
ZZ - ložiska se dvěmi kovovými krytkami.

Kovové krytky jsou buď na ložisku přímo nalisované, pak není možnost je demontovat a ložiska se nedají čistit a mazat (např. ložiska Rollerblade SG nebo nižší modely ložisek označené normou ABEC). Druhou variantou je zajíštění krytky pomocí odnímatelné závlačky. Taková ložiska můžeme po odejmutí krytky čistit a mazat (např. některá ložiska ILQ nebo vyšší modely ložisek ABEC např. BSB)

S - kontaktní typy ložisek (vnitřní kryt se dotýká prstence) 
R (rubber) - ložiska s gumovou krytkou.
RS - kontaktní ložiska s gumovou krytkou.
SCRS - speciální gumové kontaktní těsnění zajištující vyšší odolnost proti znečištění.

Gumovou krytku lze u in-line ložisek vždy odejmout a to pomocí špendlíku. Stačí těsnění podebrat u menšího prstence ložiska a krytku páčivým a krouživým pohybem odstranit.

ložiska s neodnímatelnou krytkou, typcká vyseknutími na vnějším okraji krytky odnímatelné poryžové krytování - snadné odejmutí pomocí špendlíku odnímatelné krytování - vnitřní strana otevřená pro snažší domazavání a nižší tření   
Výrobce

Pokud nechcete ložiskům do detailu rozumět, tak je základním předpokladem pro výběr vhodných ložisek výrobce a cena. Ve většině případů skutečně platí, ze osvědčený výrobce nabídne kvalitní ložisko bez ohledu na uvedené označení a normu a naopak, koupě ložisek od neznámého výrobce bruslí bez předchozí porady nebo zkušenosti s daným typem ložiska je risk, bez ohledu na to, jestli je ložisko označené jako ABEC 5 nebo ABEC 9. Stejně tak často platí, že ložiska za 1000 Kč budou kvalitnější než ložiska za 500 Kč, opět bez ohledu na jejich konkrétní označení. Mezi nejznámější výrobce in-line ložisek patří např. Twincam (ložiska ILQ), BSB, Kryptonics, SKF, FAG, Labeda ale i mnoho dalších. Často se také stává, že konkrétní výrobci bruslí zařazují do své nabídky pod svým logem ložiska vyrobená ve velkých nadnárodních ložiskových koncernech. Můžete se tak setkat s ložisky ILQ vyrobené firmou Twincam, které pod svým logem prodává např. K2 a Tempish nebo s ložisky vyrobené firmou FAG na zakázku pro německý Powerslide apod.

    

Počet kuliček

Většina ložisek na trhu je osazena 7 kuličkami. Můžeme se však setkat i s jiným počtem. Např. Twincam používa do svých ložisek 6 kuliček. Může se také lišit velikost jednotlivých kuliček v návaznosti na šířku, zpracování prstenců, ve kterých kuličky obíhají a váhu ložiska. Jedná se spíše o konstrukční vlastnost. Počet kuliček sám o sobě s kvalitou ložiska nesouvisí.

  

Klec 

Pomáhá udržet valivé kuličky ve správné vzdálenosti mezi sebou, zabránit jejich vzájemnému dotyku a tím omezit tření. Zároveň zajišťuje rovnoměrné rozložení zatížení po celém obvodu ložiska.

Základní rozdělení:

polymerová klec - nabízí dobré kluzné vlastnosti na mazaných ocelových plochách a hladkých površích a přispívají ke snížení tření, vyvíjeného tepla i opotřebení. Také zajišťují dostatečný běh ložiska i při nedostatečném mazání, aniž by došlo k zadření a následným škodám. Díky vyšší ceně se používá u dražších a sportovních ložisek. Polymerová klec se dá z ložiska vyndat, čímž můžeme zajistit důjkladnější, ale pracnější vyčištění.

Kovová klec - je pro své univerzální vlastnosti a příznivou cenu vhodná do běžných rekreačních i některých sportovních typů ložisek. Vedle, nejčastěji používané, chromové ocele se můžeme setkat i s uhlíkovou ocelí, mosazí atd. Ložiska s kovovou klecí musí být vždy dostatečně namazaná, jinak hrozí jejich zadření.

Váha ložiska

- váhu ložiska řeší spíše závodnící a vyznavači dlouhých tratí. Vliv na celkovou váhu brusle je pro běžného bruslaře zanedbatelný. Váha bývá dána konstrukcí a materiálem.

Obecně k lehčím ložiskům patří polokeramická ložika, micro ložiska 688 nebo ložiska s menším počtem kuliček či speciální užší konstrukcí prstenců.

Označení ložisek (ABEC, SG, ILQ, HTO atd.)

K označení ložisek se používá:

1. Technická norma přesnosti ABEC - ABEC je zkratka Annular Bearing Engineering Committee. Tato norma přesně udává jaké odchylky od přesných tabulkově daných rozměrů mohou mít ložiska, aby mohla být označena značkou kvality ABEC. Čím vyšší číslo, tím lepší přesnost výroby. Na brusle se používá označení ABEC 1, 3, 5, 7 a 9.

Pozor! Norma ABEC neudává kvalitu ložiska! Je to dáno tím, že se do daného označení nepromítá materiál ložiska, kvalita maziva, materiál klece, počet kuliček, způsob krytování atd. Zároveň není vždy zaručena výstupní kontrola deklarující pravost označení normou ABEC. V praxi se tak stává, že na levných bruslích můžete najít ložiska označená jako ABEC 9 u nichž bude kvalita mizerná a naopak od kvalitního výrobce mohou perfektně sloužit dražší ložiska označené ABEC 5. Porovnávat tak můžeme pouze ložiska od stejného výrobce a ze stejné kolekce. Platí tedy, že ložiska BSB ABEC 9 jsou kvalitnější než ložiska BSB ABEC 3. Naopak ložiska Tempish ABEC 5 a Powerslide ABEC 7 nemá smysl dle označení porovnávat, jelikož kvalita z uvedených údajů není rozpoznatelná.

Swiss - často se také můžeme setkat s označením swiss (swiss original, swiss lite, swiss (WIB). Jedná se ložiska navržená (swiss lite) nebo v lepším případě přímo vyrobená (swiss original) ve Švýcarsku. Taková ložiska přesahují svou přesností normu ABEC. I zde je však rozdílná jakost a záleží na konkrétním zpracování. Můžete se tak setkat s ložisky Swiss lite vyrobenými v Číně za 1300 Kč nebo se swiss original WIB (švýcarský výrobce) za 4000 Kč. Kvalita takových ložisek je pak samozřejmě diametrálně odlišná.

Rustproof - jedná se o označení nereznoucích kovových ložisek určených do deště. Vyrábí je například Twincam. Vždy mají dvě kontaktní odnímatelné gumové krytky (RS, SCRS) a jsou mazána hustší vazelínou vytěsňující vlhkost a nečistoty.

2. Vlastní označení konkrétních výrobců ložisek - Protože norma ABEC neudává kvalitu ložiska, používají někteří výrobci vlastní označení, které má za úkol přesněji určit kvalitu daného ložiska dle konkrétního označení.

a) ILQ (Twincam USA) - ložiska ILQ jsou vyrobená americký koncernem, který vyrábí také ložiska do motorek, strojírenského průmyslu apod. Sekce určená k použití do in-line bruslí vznikla v Japonsku a nese označení ILQ. Ložiska s označením ILQ odkupují od Twincamu různí výrobci bruslí, můžeme se tak setkat s ILQ ložisky prodávanými značkami K2, Powerslide nebo Tempish.

U ložisek ILQ platí, čím vyšší číslo za označením ILQ, tím kvalitnější a dražší ložisko. Vetšina ložisek ILQ Twincam má pouze 6 kuliček oproti standardním 7 kuličkám.

 

ILQ 5 - základní typ ložiska, málo používaný. Odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ7 - Používáno do středních a vyšších modelů bruslí. Odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic Plus - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka se závlačkou pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazávání a nižší tření. Polymerová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Pro - Používáno do sportovních a některých závodních modelů bruslí. Odolnější proti nečistotám a úniku maziva díky kontaktnímu gumovému krytování. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazávání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

ILQ-X MR2 - Používáno do sportovních a závodních bruslí. Ložiska vyrobená pro vysoké rychlosti a snížení váhy. Vnitřní prstenec ma širší průměr než standardní ložiska 608 a kuličky jsou menší. Oproti ostatním ILQ ložiskům obsahují 7 kuliček. Zároveň jsou až o 29 % lehčí než klasická ložiska 608. Standardizovaný vntiřní průměr ložiska je zajištěn distanční vložkou. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená (bez krytky) pro snažší domazávání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

Twincam vyrábí i další typy ložisek. Například polokeramická (BCB) nebo kovová nereznoucí ložiska určená do deště (Twincam Rustproof). Tyto typy jsou však na našem trhu méně rozšířené.

 

b) SG, HTO (Rollerblade) - jedná se o označení ložisek americkou firmou Rollerblade. Najdete je tak vždy jen pod touto značkou. I zde je hlavním důvodem vlastního značení snaha odlišit se od zavádějícího označení ABEC.

SG 3 - používána do dětských bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 5 - používána do základních modelů bruslí pro začátečníky. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 7 - používána do středních modelů fitnessových a freestylových brusích. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 9 - používaná do nejvyšších modelů fitnessových a freestylových bruslí a do základních modelů sportovních bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

HTO Racing - používané do sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka z vnější strany a snadno odnímatelná plastová krytka z vnitřní strany. Polymerová klec. Mazáno vazelínou.

 

c) ostatní značení - na trhu existuje celá řada ložisek se specifickým označením. Typickým příkladem jsou ložiska Tempish Hi-Speed TRT 11 nebo Bones Super Reds. Označení pak označuje konkrétní výrobní jakost daného modelu ložisek. V takových případech doporučujeme řídít se konkrétní zkušeností, doporučením od uživatele nebo cenou.

    

 

Diskuse k článku
Podělte se o doplňující informace nebo se zeptejte na detaily a my vám odpovíme.
položit nový dotaz
Jméno
Email
Vzkaz
15.07.2019, Petr K.:
Zdravím, zakoupil jsem si u Vás Rollerblade Macroblade 1103WD - jsem moc spokojen. Dotaz je, jak mám pečovat o ložiska.
Píšete, že tento model má ložiska SG9. Informace, že jsou to ložiska bez odnímatelného krytování jsem vyčetl výše. Zatím jsem se nepokoušel je čistit, ale nevím, zda jsou tyto ložiska určena k čištění a mazání.
Jestli se do ložiska dostanu - jak otevřu, vyčistím a čím (olej nebo vazelína) mám mazat. Nechci udělat chybu, případně jestli mi doporučíte typ oleje/ vazelíny.
Doposud jsem neměl tak kvalitní brusle, tak mám snahu se řádně starat. Děkuji předem za informaci
16.07.2019, iclukas:
Dobrý den,

tím, že ložiska nemají odnímatelné krytování, je není možné standardně vyčistit a promazat. Jsou namazaná vazelínou a pokud neprojedete vyloženě vodou, měly by dlouho vydržet bez údržby. Každopádně čistit a mazat se standardním způsobem nedají. Tudíž vyhnout se mokru a vlhku a při prohazování koleček lehce otřít ložiska od prachu (ideálně směrem od vnitřního prstence ložiska k vnějšímu). Ložiska nemá smysl něčím mazat.

S pozdravem

Strnad Lukáš
IC

S pozdravem

strnad Lukáš
IC
23.05.2021, Radovan:
Dobry den,

Mam korcule K2 VO2-S 90 PRO M , menil som nove loziska Tempish Finish Si3N4 a nastal problem ze ked kolecko utiahnem, tak sa vyrazne zmensi valivost a ovela menej sa toci.
Skusil som rozne kolecka K2 ale vysledok rovnaky, Povodne loziska sa pritom pekne tocia aj po utiahnuti. Mozete mi poradit s cim to suvisi? Skusal som rozne podlozky ale nic nepomohlo, :-( Moze to suvisiet s tym ze ten podvozok je len na jednej strane?
Dakujem za pomoc
23.05.2021, iclukas:
Dobrý den,

pravděpodobně bude problém se spacery: https://www.youtube.com/watch?v=HaFTn6UYwHM&t=338s

S pozdravem

Strnad Lukáš
Inline centrum +420 725 544 060
Slevy a akce e-mailem
Aktuální slevy a akce do vaší schránky (nebojte se, neposíláme maily každý den)
Uživatelský panel
Přihlašovací jméno
Heslo