< Zpět k výpisu

5 nejčatějších chyb při výběru in-line bruslí

Dnes se podíváme na nejčastější chyby, kterých se zákazníci dopouštějí při výběru in-line bruslí. Se všemi níže popsanými body se na prodejně při styku se zákazníky pravidelně potkáváme. Proto jsme se rozhodli sepsat ty nejčastější v 5 bodech. Jak vybrat brusle už víte z našich předchozích článků, tímto doplňujem článk o další cenné rady.

1. Radši si vezmu brusle o číslo větší/brusle se roztáhne.

Výběr správné velikosti je velice důležitý !


Bota která je malá může způsobovat odřeniny, otlaky, puchýře,bolesti klenby nebo chodidel. V takové brusli pak člověk moc dlouho nevydrží a těší se na to, až brusle sundá.

Naopak větší nebo širší brusle nenabídne dostatečnou oporu, a to především na hranácha koleček a při přenosu síly do odrazu. Bruslař se pak nemá o co opřít, bude hledat a vyrovnávat balanc bez dostatečné opory a zároveň bude na bruslích šmajdat. V takových bruslích se nedá provést správný odraz ani skluz a bruslení je pak spíše otrava než zábava. Tento nešvar vídáme na cklostezkách velmi často. Snaha uštřit vede k výběru nedostatečně pevné bot, která nezajistí správnou oporu a bruslení podle toho také vypadá a uživatelé se na bruslích vložené trápí.

Jak tedy vbrat správnou velikost bruslí ?


V první řadě je potřeba si uvědomit, že správnou velikost brusle poznáte jedině v dobře zavázané brusli a v bruslařském postoji !! Tedy ve stoje s mírně pokrčenými koleny.
Zavázaná brusle by měla dobře obepínat nárt, jakmile se mírně opřete o vnější hranu koleček, brusle by vám měla nabídnout citelnou oporu. Ideální je, když se o brusli můžete opřít celou vnější hranou chodidla, oporu by jste měli cítit především v oblasti vnejší části paty, přes kterou jde nejvíce energie do odrazu

Usazení paty a kotníku - pata by se v brusli neměla výrazně pohybovat do stran a neměla by se výrazně zvedat. To zajistí správně vybraný tvar brusle, ale především dobře provedené polstrování v oblasti kotníku, které patu uzamkne, kotník obepne a zajistí tak správnou pozici. Kotník by nikdy neměl výrazně tlačit, jedná se o nejčastější místo nepohodlí a otlaků u in-line bruslí.


Prsty u nohou - prsty by jste v brusli rozhodně neměli krčit. Správný je buď lehounký dotyk konečků prstů nebo mírná rezerva před prsty (záleží na konkrétním polstrování dané brusle).  A to vždy v případě, že jsou splněny podmínky výše uvedené, tedy, že bota drží přes nárt, nabízí oporu do stran, zkouší se v bruslařském postoji a je dobře usazená pata a kotník.


Častým jevem u fitness bruslí je mírný dotyk boty seshora na prsty. Pokud se jedná o měkké textilní boty a brusle vyloženě netlačí, spíše cítíte lehký dotyk, brusle se většinou po pár jízdách přizpůsobí (i zde záleží na konkretní materiálu svršku boty, textil se samozřejmě vytvaruje spíše, než třeba PU imitace kůže)

Lýtko/holeň - částé, zvláště u žen, je tlačení boty v oblasti lýtka. Je to dáno tím, že ženy mají lýtko posazené níže než muži. Dámské brusle jsou tak kupodivu většinou v oblasti lýtka širší než pánské. Pokud bota v těchto místech výrazně tlačí nebo nedopnete horní přezku, je potřeba vybrat jiný model bruslí. Opět nutno myslet na závazanou botu a bruslařský postoj, v rozvázané botě nebo vzpřímeném postoji opravdu správně padnoucí brusli nepoznáte :)


Horní přezka/flex - Další častou chybou je přílišné utažení horní přezky bruslí. Zde hodně záleží na stylu jízdy.Obecně se dá říct, že čím chcete jezdit rychleji,techničtěji,mít delší skluz a tím se i méně nadřít, tím je potřeba mít měkkčí flex směrem dopředu. Je to z důvodu pokrčenějšího postoje (bruslař je více pokrčen v kolenou) a posazení ramen více dopředu při sportovnějšího stylu bruslení. Obecně se bruslí s pokrčenějšími koleny ! Měkky flex dopředu (snadné vyklonění holeně směrem ke špičce) tedy není na škodu ! Naopak silně utažená horní přezka Vás bude nutit stát příliš vzpřímeně, případně může způsobovat otlaky holeně.

2. Vysoké číslo ABEC označuje kvalitní ložiska, budou to dobré brusle.


Velký omyl, který už naštestí není tak častý jako dříve, ale pořád se s ním pravidelně setkáváme. Pokud chcete vybrat kvalitní brusle, neřiďte se označením ložisek. Jednak ze samotného označení často kvalitu nepoznáte a zároveň jsou pro pohodové bruslení důležitější jiné parametry brusle.


Výběr ložisek jako takových je na samostatnou kapitolou, podrobnější informace si můžete přečíst v článku jak vybrat brusle. Většinou ho však budete řešit při výběru nových ložisek do bruslí než při koupi nového páru bruslí. Základem je vědět, že označení ABEC je technickou normou pro ložiska a není přímo uměrné kvalitě. Dodnes se však můžete často setkat s opačným názorem, čehož využívají výrobci levných a méně kvalitních bruslí a označují svá ložiska vysokým číslem ABEC, aby nalákali zákazníky. Samozřejmě platí, že levné brusle mají zpravidla mizerná ložiska, ačkoliv jsou označená vysokou přesností ABEC.


3. To jsou pohodlné bačkůrky, ty berem.


Brusle by měly v každém případě dobře sedět a neměly by nikde výrazně tlačit. Tuhost boty js však samostatnou kapitolou výběru a je podstatným a asi nejvíce podceňovaným pramatrem bruslí, který výrazně ovlivňuje požitek z jízdy.
Při výběru je potřeba si uvědomit, že nekupujeme tenisky na procházku, ale sportovní náčíní, na kterém při správném bruslení přenašíme váhu, provádíme odraz a stojíme na nestabilním podvozku. V takovém případě je tuhost boty a opora kterou nabízí nesmírně důležitá. Obecně platí, že čím je bota tužší, tím je sportovněji zameřena. Ale pozor ! I úplný začátečník potřebuje dostatečnou oporu, tím spíše, že ještě nemá tolik rozvinutý cit pro rovnováhu na bruslích. Příliš měkka bota je nejčatějším nešvarem levnějších bruslí a zároveň bohužel chytákem pro začátečníky nebo nezkušené bruslaře, které pak výběr měkkých bot odradí od dalšího bruslení.

4. Na začátek koupím něco levného a uvidím, jak mi to půjde.


Toto tvrzení je částečně pochopitelné. Bohužel však levné a nekvalitní brusle často bývají ty poslední, které zákazník koupí. Je to z prostého důvodu, jezdit na levných a nekvalitních bruslích není příliš zábavné a často to vlastně ani pořádně nejde. Samozřejmě tím netvrdíme že je potřeba hned kupovat brusle za pět tisíc korun, na druhou stranu kvalitní kolečka, ložiska a dostatečné tuhý rám a bota něco stojí a nečekejte, že za pár korun dostanete zázrak.
U levných bruslích se šetří v podstatě na všem. Výrobcu spolehájí na to, že z pohledu laika vypadají levné a drahé brusle relativně podobně a že z popisků, které jsou uvedeny u bruslí se kvalita jednotlivých komponentů nedá příliš poznat.
Každopadně platí, že ložiska ABEC 7 na levné brusli a značkové dražší brusli budou svou kvalitou, točivostí a životností diametrálné odlišná. To samé platí pro kolečka. To, že mají kolečka velikost 80 mm a tvrdost 82A vám o kvalitě neřekne vůbec nic. Stejně prázdné je označení -hliníkový rám- , který bude mít například výrazně nižší tuhost u levného modelu oproti dražší brusli. Asi nejvíce je rozdíl znát na botě, kdy kvalitnější brusle nabídnou výrazně lepší pohodlí a hlavně již výše zmíněnou lepší oporu.
Sečteno a podtrženo v levných bruslích vám můžou šmajdat nohy, boty budou nepohodlné, brusli budou podkluzovat kolečka nebo budou naopak hodně lepit a pojedou velmi pomalu. Celá brusle pak bude drncat, přenášet každou nerovnost do nohou a v neposlední řadě při pravidelném používáním rychle odejdou jednotlivé spotřební komponenty, které pak často stojí jako nové laciné brusle.
Z vlastní zkušenosti víme, že jezdit na nekvalitních bruslích není přiliš zábavné a často se stává, že uživatele od tohoto krásného sportu spíše dříve či pozdeji odradí, než že by měly být vhodným vstupním modelem bruslí, na kterém se naučí zaklady a vylepší techniku na patřičnou úroveň.

5. Je to přece dobrá značka....


Upřímě řečeno u bruslí většinou skutečně platí, že kvalitní a renomovaní výrobci dělají dobré brusle a naopak. Existují však i vyjímky !
Někteří velcí světoví výrobci totiž nabízejí kromě svých orginalních modelů, které prezentují v katalogu a na svých internetových stránkách i modely bruslí, které v katalogu nenajdete. Tyto modely se obecně označují jako SMU a jsou dělané buď za účelem dosažení nižší ceny při zachování jména dané značky nebo jako specificky vyrobený model pro konkrétní prodejnu.
Takové brusle se pak můžou lišit oproti originálním modelům dané značky buď jen barvou a názvem nebo mohou být zhotoveny z méně kvalitních dílů a materiálů za účelem dosažení nižší ceny.
Samozřejmě to není náhoda, za nižší peníz dostanete i nižší kvalitu brusle, pořád se ale jedná o výrobek konkrétního renomovaného výrobce in-line bruslí.
S touto praktikou se můžeme setkat u většiny velkých značek jako například K2, Rollerblade, Fila, Tempish apod.
I naše prodejna občas doplní nabídku modelem SMU. Snažíme se však vždy vybírat modely, které jsou poměrem cena/výkon zajímavé, vhodně doplňují naší nabídku a budou pro naše zákazníky přínosem. Takových modelů je však v naší nabídce minimum, drtivá většina bruslí z naší nabídky je z originalní kolekce.
Pokud tedy chcete dostat originální kvalitu a pohodlí, kterou daní výrobci nabízí, ověřte si, zda je daný výrobek veden v katalogu nebo na internetových stránkách výrobce, případně se můžete poradit přímo s námi.
Resumé ? Ačkoliv výrobci jako K2,Rollerblade nebo Fila dělají kvalitní in-line brusle, můžete se setkat i s modely méně kvalitními, kde se pak dá za podobný peníz často nakoupit lépe. Samozřejmě je to model od modelu. Pokud si při výběru bruslí nejste jistí zeptejte se nás, o konkrétních modelech máme přehled a rádi vám své zkušenosti předáme.

Nebyly vloženy žádné příspěvky.

Diskuse k článku
Podělte se o doplňující informace nebo se zeptejte na detaily a my vám odpovíme.
položit nový dotaz
Jméno
Email
Vzkaz
Slevy a akce e-mailem
Aktuální slevy a akce do vaší schránky (nebojte se, neposíláme maily každý den)
Uživatelský panel
Přihlašovací jméno
Heslo
Zpracování dat
Schovat