< Zpět k výpisu

Tříkolečkové brusle - výhody a nevýhody

Mnozí příznivci kolečkového bruslení a všichni rychlobruslaři se setkali v roce 2015 s velkou novinkou - byla uvedena na trh kolečka o průměru 125mm.

Nestalo se tak samozřejmě přes noc. Vývoj 125mm koleček probíhal několik let. Již v roce 2013 je testoval na jednom ze závodů German inline cup (Německý pohár v inline bruslení, čítající zpravidla 4 – 5 závodů) Sutton Atkins z Dánska. Již tehdy byla tato problematika v kruzích Světové federace kolečkového bruslení* diskutována.

Vzhledem k tomu, že veškeré sportovní inovace se nejprve dostávají k vrcholovým sportovcům daného sportovního odvětví a pak tedy k rekreačním sportovcům, bylo tomu tak i právě se 125mm kolečky, kdy jsme je mohli vidět v roce 2015 u těch nejlepších reprezentantů kolečkového bruslení ve světě i u nás. Světová federace kolečkového bruslení 125mm kolečka na závodech pro rok 2015 povolila, nicméně jejich použití velmi omezila - mohla být použita pouze pro silniční závody v maratonu pro kategorie senior a masters, a nesměla být použita na světových, kontinentálních a národních šampionátech, které se řídí pravidly FIRS. Ukázalo se však, že zkušení rychlobruslaři nemají s ovládáním těchto 125mm koleček problém a dosahují vyšších rychlostí a traťových rekordů.

Pro letošní rok, tedy rok 2016, FIRS použití 125mm koleček neomezuje tak radikálně. 18. ledna 2016 vyšlo na stránkách FIRS následující prohlášení: „Considering the evolution and growth that our sport has attained in the last years, the FIRS and the Speed Technical Committee have decided to allow, starting from February 1 2016, the use of the wheels up to a maximum size of 125mm but only for the Marathons (JUNIOR and SENIOR) and the MASTER Category (MEN and LADIES).“ Z toho tedy vyplývá, že 125mm mohou používat závodníci kategorie Junior (16 – 19 let) a Senior (20 – 29 let), a to pouze na maratonech, a kategorie Masters (od 30 let, popř. od 35let) na veškerých závodech.

                                                                   

A jak poukazuje prohlášení FIRS, vývoj 125 mm koleček je zase dále a už nejsou na trhu pouze kolečka MATTER, ačkoliv i tato firma svoji nabídku rozšířila. Jsou tedy dostupná i kolečka za rozumnější cenu, nežli původní (a pro letošní rok zase vylepšená) kolečka MATTER ONE20FIVE. 125mm kolečka uvedla na trh i firma BONT (Např. MPC Red Magic), další výrobce závodních koleček, či firma POWERSLIDE (Např. Powerslide Rolle MegaCruiser). V České republice jsou dostupná i 125mm kolečka české firmy TEMPISH (Kolečka RUN 18s), které jsou cenově dostupnější než profesionální závodní kolečka.

To znamená, výrobci koleček uvádějí na trh i kolečka o velikosti 125mm, která jsou určena pro rekreační bruslaře. Dokonce firma POWERSLIDE dodává kompletní brusle pro rekreační bruslaře již osazené 125mm kolečky (tzn. bota brusle je vyšší, nikoliv kotníková a karbonová, jako u speedových bruslí a rám, na kterém jsou kolečka osazená, je krátký, má 10.0”= 255mm, kolečka jsou tedy velmi blízko sebe).

Z toho tedy vyplývá otázka, jsou 125mm kolečka vhodná pro rekreační bruslaře, resp. pro koho obecně jsou tato kolečka vhodná? Jaké jsou argumenty pro jejich použití a jaké proti?

Nejprve tedy shrneme to, co je u 125mm koleček dané a vyplývá z určitých měřitelných vlastností:

Proč ANO:

Větší kolečka se otočí méněkrát, aby ujely tutéž vzdálenost, než kolečka menší, mohou tedy dosáhnout vyšší maximální rychlosti

Mají menší valivý odpor než 4 menší kolečka, což opět vede ke zvýšení rychlosti

V součtu jsou tři 125mm kolečka lehčí než čtyři kolečka 110mm

Proč NE:

Noha bruslaře je výše nad zemí, dochází k větším tlakům na kotník

Další argumenty jsou již postřehy rychlobruslařů, kteří již na 125mm jezdí:

K rozjetí 125mm je zapotřebí více síly, když už je rozjedete, drží lépe rychlost (díky výše zmíněným bodům, proč ano)

K rozjetí 125mm je zapotřebí, aby bruslař měl výbornou techniku odrazu (vzhledem právě větší náročnosti na udržení nohy v kotníku ve správné poloze)

Větší kolečka lépe přejíždí nerovnosti terénu (opět jen v momentě, kdy bruslař udrží kotníky ve správném postavení)

Větší kolečka umožňují delší skluz (proto lépe drží dosaženou rychlost), tzn. méně odrazů, tzn. méně se sjíždí (ale samozřejmě záleží na kvalitě použitých koleček)

Byť rám je stejně dlouhý jako u 4x110mm, tedy 12,6” nebo 13,2”, díky vyššímu postavení nohy nad zemí jsou brusle hůře ovladatelné při rychlých manévrech, proto ne na všechny tratě jsou 125mm kolečka vhodná.

Z pohledu rychlobruslaře jsou právě fitness brusle firmy Powerslide, které mají 10” rám osazený 3x 125mm, zajímavým mixem. Dáte – li do takové brusle kvalitní dvouvrstvé kolečko, dosáhnete vyšší rychlosti, než na kolečkách menších, např. na 4x100mm. Nicméně 10” rám nemá takovou předozadní stabilitu jako rám 12,6” či 13,2”, ale na druhou stranu je dobře manévrovatelný. Vyšší bota bruslaři pomůže udržet kotník ve správné pozici, nicméně přesto je potřeba, aby byl bruslař již zkušený jezdec (těžiště těla snížené, kolena nad špičkami – tzn. pokrčená…)

Závěrem lze tedy shrnout, že brusle s kolečky 3x125mm rozhodně nejsou vhodné pro začátečníky, ani pro mírně pokročilé bruslaře, ale pouze pro velmi zkušené bruslaře, kteří při odrazu udrží kotník v jedné rovině s holení, bruslí a kolečky („nešmajdá“) a v základním postoji mají v jedné přímce kotník, kyčel, rameno (tzn. kyčel je nad kotníkem, rameno nad kyčlí). Berte v potaz, že větší kolečka se i při mírném sjezdu snadno rozjedou, bude se Vám s nimi hůře brzdit. Bruslíte – li na cyklostezkách, které jsou úzké, musíte se často vyhýbat pejskům bez vodítka či nepředvídatelným motorkářům na odrážedle, určitě jsou vhodné brusle s menšími kolečky a s kratším rámem. Velká kolečka se vyplatí mít na dlouhých rovných tratích, kde si můžete vychutnat dlouhý skluz a nemusíte jezdit stylem brzda-plyn. Na delší trati se Vám může na začátku jízdy jet na 125mm kolečkách dobře, ale díky náročnosti na postavení nohy se drobné svaly v oblasti kotníků rychleji unaví, technika se Vám zhorší, odraz nebude kvalitní a kýženého cíle jet rychleji v průměru nedosáhnete. I mnoho rychlobruslařů pořád zůstává na 110mm kolečkách právě díky tomuto faktu.

Nicméně, není nad vlastní názor. Umíte – li brzdit, zatáčet, vyhnout se náhlým nebezpečným situacím, které Vás na cyklostezce potkají a pří jízdě v rychlostech nad 30km/h se cítíte bezpečně, pak se vybavte 125mm kolečky (nebo 110mm, používáte li 100mm, či 100mm, používáte – li 90mm) a vyzkoušejte je, aneb hurá na brusle, sezóna právě začíná.

Hana Duspivová

Inline Centrum

TEMPISH Inline team/RTS Praha


* (FIRS – Federation Internationale roller sport).

**vysvětlení 5x84mm znamená, že máte brusle osazené pěti kolečky o velikosti kolečka 84mm, nebo např. 4x110mm znamená, že máte na jedné brusli 4 kolečka, každé o velikosti 110mm

Použité odkazy:

http://www.sk8skoolonline.com/#!Wheel-size-and-WHEN-to-change/c23c6/55af7f230cf22effe2e2bb59

http://www.rollersports.org/discipline/speed/news/item/1085-speed-official-technical-bulletin-1-125mm-wheels

Nebyly vloženy žádné příspěvky.

Diskuse k článku
Podělte se o doplňující informace nebo se zeptejte na detaily a my vám odpovíme.
položit nový dotaz
Jméno
Email
Vzkaz
Slevy a akce e-mailem
Aktuální slevy a akce do vaší schránky (nebojte se, neposíláme maily každý den)
Uživatelský panel
Přihlašovací jméno
Heslo